onsdag 13 november 2013

Kärnkraft, studiebesök och växjö

Förra veckan började jag en ny kurs i skolan, Energisystem i samhället, det har lett till att jag bland annat har fått gå ner i den gamla kärnkraftsreaktorn som ligger under KTH. Den byggdes 1954 och var då till för främst bedriva forskning på. Nere i den gamla reaktorhallen så hade vi föreläsning om Sveriges kärnkrafts historia. De flesta blev som små barn igen. :-) Vi var inne i kontrollrummet och pillade på knappar och spakar. Jag är riktigt fascinerad över att man tilläts bygga ett kärnkraftverk så centralt.

Därutöver ska jag börja skriva ett arbete om energieffektivisering av byggnader och ska göra intervjuer om detta. Eftersom nybyggnation är en så liten del av alla byggnader som finns i Sverige idag så måste man jobba med redan befintliga byggnader för att minska energi-åtgången.

Därutöver så ska de andra i gruppen snart åka på SM i Göteborg, de åker på tisdag nästa vecka så jag får några dagar som det blir färre på träningen (vi blir två). På fredag så åker jag till Växjö med SHIF och elitidrottsskolan. Vi ska ha föreläsningar om bland annat träningsplanering/periodisering. Det är riktigt roligt att åka iväg och få lära sig saker men också att träffa andra idrottare, tydligen så är det inte bara simning som räknas som en sport ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar