söndag 10 augusti 2014

4 medaljer på 4 lopp

4 medaljer på 4 starter, ja det är va jag har i bagaget med mig hem efter detta Europa mästerskap. 

Igår hade jag min sista start på detta Europa mästerskap, det var 100 m fritt som jag skulle simma. Jag simmade försöken på morgonen och simmade på en tid jag visste att jag borde simma snabbare senare på kvällen. Jag låg trea efter försöken, men jag visste också att de som låg före mig inte hade gått 100% utan de skulle simma snabbare i finalen. De bakom mig var jag inte riktigt lika säker på men jag hade bestämt mig för att vara med och slåss om medaljerna. 

På insimmet valde jag att fokusera på några små detaljer som jag ville ha med i simningen på kvällen, det gick vägen och simningen på kvällen var mycket bättre än i försöken. Jag hängde på italienskan de första 50 metrarna innan hon drog iväg. Däremot så låg jag på andra plats ända fram till slutet då tyskan visade att hon har en stark avslutning och gick i mål lite framför mig. Lite surt att missa silvret eftersom jag hoppades ha en chans att slå henne. Men samtidigt är jag jätte nöjd. Det är första gången jag tar medalj på 100 fritt på en tävling utanför Sverige. 

Sammanfattningsvis så kan jag sammanfatta mitt mästerksap med en medalj på varje lopp, minst en av varje valör och många erfarenheter och tankar rikare. Jag vet vad jag måste gå hem och öva på för att simma fortare. Nu kan jag åka hem och göra några justeringar i planen mot Glasgow 2015 och Rio 2016. 

Idag har vi sista dagen på mästerskapet med flera svenska starter och chans på medalj. Om vi tar en medalj idag så har vi tagit minst en medalj per dag. Just nu har vi 7 medaljer, 2 guld, 1 silver och 4 brons. 

Jag ska försöka sammanfatta tävlingen lite mer när jag kommer hem och vi har att avslutnings ceremoni och fest.

Men en sak har jag insett, rutin är grymt bra att ha men nervositeten blir inte mindre bara för att jag varit med på många tävlingar. Mästerskap gör mig alltid nervös!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar